NILAI-NILAI SPRITUALITAS DALAM AL-BARZANJI : TINJAUAN KONSEPTUAL UNTUK PENGUATAN PENDIDIKAN ISLAM
KONSEP SURGA DAN NERAKA DALAM TASAWUF FALSAFI IBNU SINA: ANALISIS PERBANDINGAN DENGAN PSIKOLOGI KOGNITIF
Abstract
The world of education is currently experiencing a moral and spiritual crisis. So it is necessary to find a solution by exploring the spiritual strengthening contained in the text of Al-Barzanji. This type of research uses Qualitative Descriptive research with Literature Research data collection techniques. The results of this study indicate that moral and spiritual values are in the form of love for Allah SWT, knowledge, and morals. These three concepts, which give rise to the attributes of thankfulness, humility, honesty, trust, and submission in prayer, as well as religious devotion and faith in Allah, are meant to strengthen Islamic education in this era. When students are instilled with moral and spiritual values from an early age, such as faith in Allah, piety, and gratitude for what God has given him, behaving humbly or associating with people without regard to their race, ethnicity, or religion, behaving honestly when praying hoping for God's blessings, and accompanied by patience, then this can improve the overall level of education, by strengthening moral values.
Keyword: Islamic Education, Al-Barzanji,
References
Abdullah (2021) Makna Simbolik pada Tradisi Al-Barzanji dalam Perspektif Sosiologi. Jurnal Dinamika Penelitian: Media Komunikasi Sosial Keagamaan Vol 21 (2).
Abidin, Muhammad Z. (2023) Kontekstualisasi Nilai-nilai Pendidikan dalam kitab Al Barzanji karya Syaikh Ja’far Al Barzanji dalam Perspektif ulama Kota Palopo. Tesis Program Studi Pendidikan Agama Islam
Aisyah, Nasya’a Nadyah & Nur Fitriatin (2024). Krisis Moral dan Etika di Kalangan Generasi Muda di Indonesia dalam Perspektif Profesi Guru. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Indonesia (JPPI) Vol 5 (1).
Alhairi (2022) Nilai-Nilai Pendidikan Islam Dalam Pelaksanaan Tradisi Albarzanji (Studi Pada Group Al-Barzanji Surau Babussalam Desa Jaya Kopah Kecamatan Kuantan Tengah). Jurnal Pendidikan dan Pendidikan Islam. Vol 4 (1).
Al Jauziah, Ibn Qayyim (2012) Pertarungan Dosa dan Cinta. Jakarta: Media Utama
Abdul Samad Al-Palimbani.(1800) Siyarus Salikin Jilid I. Makkah
Amin, Muhammad Suma (2006) Pendidikan Akhlak Masa Kini. Jakarta: Kencana.
Baits, Abdul. (2024)‘Pemikiran Sayyid Ja ’ Far Al-Barzanji : Pengaruhnya Terhadap Tradisi Keagamaan Dan Budaya Islam Di Indonesia’, Vol 6.1.
Emmons, R.A & McCullough (2003). Counting Blessing Versus Burdens; An Experimental Investigation of Gratitude and Subjective Well-being in daily life”. Journal of Personality and Social Psycholoy. 19, 16-69.
Faozi, Akhmad & Didik Himmawan (2023). Nilai-nilai Pendidikan Spiritual Menurut Syekh Zainal Abidin Abdul Karim Al Husaini dalam Kitab Al Barzanji. Jurnal Islami Pedagogia. Vol 3 (1).
Fatimah Hi Moh Amin L (2022) Refleksi Kecintaan kepada Rasulullah SAW (Himpunan Maulud Nabiullah Muhammad SAW dan terjemahannya beserta Riwayat Penyusunnya). Surabaya: Cipta Media Nusantara.
Frager, Robert (2000) Nafs in Sufism Psychology. Terjemahan Hasmiyah Rauf. Jakarta: Serambi Ilmu.
Hudi, Ilham Dkk (2024) Krisis Moral dan Etika pada Generasi Muda Indonesia. Jurnal Ilmu Pendidikan dan Psikologi. Vol 1 (2).
Jumala, Nirwani & Abubakar (2019). Internalisasi Nilai-nilai Spiritual Islami dalam Kegiatan Pendidikan. Jurnal Serambi Ilmu: Journal of Scientific Information and Educational Creativity. Vol 20 (1).
Marsya, Riska (2025) Krisis Moral Remaja: Pendidikan Karakter ala TNI bagi Siswa Nakal di Jawa Barat. Kumparan.com. Riska Marsa. Krisis Moral Remaja: Pendidikan Karakter ala TNI bagi Siswa Nakal di Jawa Barat. Kumparan.com. diterbitkan 11 Mei 2025. https://kumparan.com/riskamarsa5911/krisis-moral-remaja-pendidikan-karakter-ala-tni-bagi-siswa-nakal-di-jawa-barat-2530J1QtoIm/full
Majid, Abdul & Dian Andayani (2013) Pendidikan Krakter Perspektif Islam. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.
Munif, Muhammad., Fator Rozi & Siti Yusrohlana (2021). Strategi Guru dalam Membentuk Karakter Siswa Melalui Nilai-Nilai Kejujuran. Fondatia: Jurnal Pendidikan Dasar. Vol 5 (2). 2021, Hlm 35.
Nawawi, Imam (2015) Tarbiyatul Khuluq: Terjemahan Fuad Ihsan. Jakarta: Dakwah Islamiyah.
Nisa, Resti Ayu & Sholeh Hasan (2019) Nilai-nilai Pendidikan Akhlak dalam Kitab Al-Barzanji Karya Syaikh Ja’far Al-Barzanji dan Implementasinya dalam Pendidikan. Jurnal Al I’tibar: Jurnal Pendidikan Islam Vol. 6 No 1.
Presiden Republik Indonesia (2006) Undang Undang Republik Indonesia No 20 Tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional.
Rahmat, Ikbal & Abd. Rahim Yunus (2023). Nilai-nilai dalam Tradisi Mabarzanji. Rihlah Vol 11 (2).
Sari, Eka Fitriyana Dkk (2022). Strategi Peningkatan Karakter Siswa melalui Program Taqwa Vharacter Building di SD Darul Hikam Bandung. Jurnal Riset Madrasah Ibtidaiyah (JURMIA). Vol 2(2).
Fahira, Viviana & Rengga Satria (2021) Pelaksanaan Pembelajaran Pendidikan Agama Islam dalam Menanamkan Nilai-Nilai Kejujuran. An-Nuha: Jurnal Pendidikan Islam. Vol 1 (4).
Wati, Mina (2019) Mahabbah dan Ma’rifah dalam Tasawuf Dzunnun Al Mishri. Jurnal Refleksi Vol 19 (2).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Jurnal Islam Pesisir dan Kajian Keislaman

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.



